Employer Branding voor het accountantskantoor: waarom is dat belangrijk?

Als je in deze krappe arbeidsmarkt talenten aan je wilt binden, moet je deze een duidelijke reden geven waarom het loont om deel uit te gaan maken (of blijven maken) van jouw kantoor. 

Employer branding gaat kort gezegd om het creëren van een aantrekkelijk werkgeversimago dat uiteindelijk antwoord geeft op de vraag: “Waarom zou ik juist voor jouw kantoor willen werken?”

Let wel. Dit imago moet oprecht, authentiek en concreet zijn, anders sla je de plank mis. En trek je geen (of misschien wel erger) de verkeerde mensen aan. 

Employer branding gaat niet over een nacht ijs

Ik weet dat ‘de nood’ bij veel kantoren hoog is, maar je werkgeversmerk moet goed uitgewerkt zijn, voordat je gaat investeren in allerlei recruitment marketing campagnes. Geloof mij, Je wilt niet iedereen aanspreken en loze (populaire) kreten triggeren alleen de extrinsieke motivatie van een kandidaat. En die is van korte termijn. En dat is alleen maar zonde van het geld en de energie die het je heeft gekost.

Zie employer branding als een soort filter. Doordat jij je duidelijk positioneert, voelt slechts een bepaalde doelgroep, jouw allerbeste match, zich aangesproken

Medewerkers die echt bij jouw kantoor passen en in dezelfde boodschap geloven zijn de sleutel tot duurzame groei

Moraal van het verhaal. Intrinsiek gemotiveerde medewerkers kun je niet forceren. Ze komen uiteindelijk uit hunzelf, via verschillende wegen, bij jouw kantoor aankloppen. Omdat zij het willen en jouw verhaal oprechte aantrekkingskracht heeft.. 

Wat levert investeren in employee branding op? Drie onderzoeksfeiten op een rij

  1. Uit onderzoek van Gartner blijkt dat bedrijven die investeren in employer branding een toename van 54 procent van goed gekwalificeerde kandidaten waarnemen. Bovendien minimaliseer je op deze manier ook het risico van een mismatch. 
  2. Nu je minder inspanning moet doen om kandidaten te werven bespaar je ook geld. Niet alleen dalen de kosten om een vacature in te vullen met gemiddeld 43 procent, maar je hoeft ook niet meer met extreme salarissen te wuiven om kandidaten over de streep te trekken. 
  3. Organisaties die een slecht employer brand hebben, moeten minimaal 10 procent meer betalen om medewerkers toch te overtuigen.

Need we say more?

Als accountantskantoor moet je je dus goed bewust zijn van je werkgeversmerk. Dit begint altijd met een duidelijke positionering en het kennen van je onderscheidende vermogen. Vervolgens kun je op basis daarvan een duurzame strategie uitwerken om je krachten in- en extern op de juiste manier uit te dragen.

Wil je weten hoe je start met employer branding? Bekijk dit blog met 3 tips. 

Levert je huidige aanpak geen of niet de juiste kandidaten op? Of willen je collega’s niet als ambassadeur optreden? Mocht je hulp of een kritische blik nodig hebben, contact Tanja even voor de mogelijkheden.